poniedziałek, 28 listopada 2022r.

Jak naprawić kopnik w skuterze?

unnamed file 2

Choć większość silników motocyklowych ma obecnie wbudowany standardowy rozrusznik z kluczykiem,  na drogach wciąż można spotkać modele z tradycyjnym systemem odpalania. Dawniej wykorzystywane były specjalne kopki, które i dziś znajdują zastosowanie wśród amatorów sprawdzonych oldskulowych rozwiązań. Jak działa taki system? I czy łatwo jest naprawić kopniak w skuterze?

Czym jest kopka?

W minionej epoce stanowiła ona nieodłączny element każdego motocykla. Kopniak służył do odpalania maszyny poprzez uderzenie w dźwignię i uruchomienie przekładni rozrusznika. Element może nie był aż tak praktyczny co standardowy rozrusznik na kluczyk, jednak również w niezawodny sposób pozwalał na odpalenie jednośladu. 

Akcesoria niemal całkowicie wyszły z użycia ze względu na częstą awaryjność elementu. Nadmierna eksploatacja kopniaka często powodowała problemy ze sprężyną zwrotną, przez co część nie odskakiwała prawidłowo po spełnieniu swojego zadania. Jednak i dziś przy niektórych starszych jednośladach, w tym również motocyklach off roadowych spotyka się takie rozwiązanie.

Na co zwrócić uwagę podczas doboru kopki?

Uszkodzony element najlepiej zamienić z odpowiadającą specyfice maszyny częścią. Zwykle informacje dotyczące dedykowanych artykułów podane są przez producenta. Podczas zakupu, warto także zwrócić uwagę na kilka dodatkowych aspektów.

Ważna jest przede wszystkim długość i budowa kopniaka. Powinien on być tak dopasowany, aby z jego pomocą możliwe było odpalenie silnika i jednocześnie część nie wpływała na zaburzenie swobody ruchów podczas jazdy. Warto również sprawdzić, czy dany element posiada warstwę ochronną, zabezpieczającą przed powstawaniem korozji.

Kopka powinna być także dopasowana kolorystycznie. Chcąc uzyskać oryginalny wygląd maszyny, warto zwrócić uwagę również na ten ważny aspekt, bowiem przemalowanie części po zakupie może być niekorzystne dla jego struktury. 

Jak wymienić uszkodzony element?

Przed wymianą lub naprawą, niesprawną kopkę, trzeba wpierw ją odpowiednio rozmontować. Aby to zrobić, należy odkręcić śruby dekla osłaniającego, a następnie ostrożnie wymontować kopkę uważając na jej wewnętrzne elementy, takie jak zabierak startera. Wszystkie akcesoria warto później dokładnie wyczyścić z sadzy i brudu.

W kolejnym kroku, po sprawdzeniu dopasowania nowego elementu można przystąpić do przykręcania całości. Warto tutaj zwrócić uwagę na prawidłowe działanie systemu sprężynowego – podczas obracania powinna ona stawiać lekki opór. Dodatkowo przed montażem warto nasmarować tulejkę i tryby kopki, co pomoże w jej odpowiednim ułożeniu.

Może spodobać Ci się również:

unnamed file 6

Jak kupić samochód? Na co zwracać uwagę w trakcie zakupu?

1 października 2021

Samochód osobowy może znacznie ułatwić nasze życie. Dlatego tak wiele osób marzy o szybkim nabyciu pojazdu, którym można będzie bezpiecznie jeździć do szkoły czy pracy. Nie należy jednak postępować pochopnie…

Czytaj więcej