piątek, 19 kwietnia 2024r.

Atest Higieniczny PZH dla opakowań kartonowych – charakterystyka i procedura przyznawania

Atest Higieniczny PZH dla opakowań kartonowych – charakterystyka i procedura przyznawania

Wszystkie przedmioty czy materiały, które mają jakikolwiek kontakt z żywnością, są objęte specjalnymi rygorami dopuszczającymi je do obrotu na rynek. Tektura to taki materiał, który jest powszechny w przemyśle spożywczym. Każdy producent opakowań tekturowych zobowiązany jest do spełniania odpowiednich warunków, jeżeli chce, by jego produkty mogły być stosowane do pakowania żywności.

Jeżeli producent opakowań tekturowych spełnia wszystkie warunki dopuszczenia pudełek do pakowania artykułów żywnościowych, otrzymuje Atest Higieniczny Państwowego Zakładu Higieny. Potwierdza on zgodność wyrobu (kartonu, opakowania) z normami bezpieczeństwa. Certyfikat atestu tektury, która ma kontakt z żywnością, jest niezbędny, nie można tego wymogu pominąć. W przypadku gdy producent kartonów próbuje obejść przepisy, to grożą mu z tego tytułu sankcje karne wynikające z regulacji prawnych. Wprowadzając do obiegu opakowania kartonowe, producent musi posiadać stosowne dokumenty.

Procedura przyznawania Atestu Higienicznego PZH

W pierwszej kolejności należy złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów. Musi on być złożony przynajmniej 14 dni przed planowanym rozpoczęciem działalności. Druki można pobrać w każdej chwili ze strony internetowej Państwowego Zakładu Pracy. Producent pudełek kartonowych po złożeniu wniosku, nadaniu mu numeru, dołącza do niego dokumentację wyrobu, w której zawarta jest nazwa, przeznaczenie produktu i próbka kartonu, który będzie stosowany do pakowania artykułów żywnościowych. Producent opakowań tekturowych musi ponadto uiścić opłatę administracyjną, w tytule której konieczne jest wpisanie numeru sprawy. Jeżeli czynność ta nie zostanie wykonana, to rozpatrzenie wniosku odwlecze się w czasie do momentu zaksięgowania wpłaty.

I co dalej?

Wniosek i dokumentacja producenta opakowań kartonowych są rozpatrywane przez Instytut, którego zadaniem jest ocenić wyrób pod względem bezpieczeństwa dla człowieka i środowiska naturalnego. Wprowadzane na rynek produkty muszą być zgodne z wymogami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.

Skład i właściwości produktu kartonowego są dokładnie sprawdzane przez Instytut, który może zlecić dodatkowe badania albo zażądać dodatkowych dokumentów od producenta opakowań tekturowych. Po badaniu wydawana jest decyzja przyznania bądź odmowy wydania Atestu Higienicznego PZH. Decyzja jest przesyłana na adres producenta opakowań kartonowych. Przesyła się również wersję elektroniczną tej decyzji e-mailem. Dokument zaopatrzony jest w numer, datę wydania oraz ważności, posiada również dokładny opis produktu, jego nazwę, zastosowanie. Znajdują się również w nim zastrzeżenia higieniczne. Po otrzymaniu atestu producent pudełek kartonowych musi opatrzyć opakowania informacją, że są one atestowane i dopuszczone do obrotu.

Może spodobać Ci się również:

photo 1590006137741 5f5892ce5635cropentropycstinysrgbfitmaxfmjpgixidMnwxNDA1NTd8MHwxfHNlYXJjaHw3fHxkb2N1bWVudHN8ZW58MXwwfHx8MTYzODYzNDI1Ngixlibrb 1.2.1q80w1080

Jakie dokumenty pracownicze należy archiwizować? Jakie metody mogą okazać się tutaj pomocne?

1 sierpnia 2023

Gromadzenie i przechowywanie dokumentów pracowniczych to jedna z najważniejszych czynności, o której powinna pamiętać każda firma. Odpowiednie zabezpieczenie takich informacji może mieć istotne znaczenie dla pracowników w przyszłości. Jak należy…

Czytaj więcej